Ana içeriğe atla

SOSYAL SAKLANMA HOBİSİ ve SOSYALLEŞME FOBİSİ

Yaşamaya Değer (Le Hérrison), Mona Achache, 2009, İtalya

   Çok basit, sade ama duygusal etkisi yoğun bir film. Basit anlamda bir kapıcı (Reneé), zengin bir adam (Kakuro Ozu) ve apartmandaki küçük kız (Palome) arasındaki ilişki irdeleniyor. Her şeyi filme çeken Palome yaklaşan doğum günü için intihar planları yapan tipik önergenlik dönemi kimlik ve değersizlik kargaşası yaşayan bir kızdır. Sürekli olarak ölüm, yaşamın anlamsızlığı, depresyon, kuşatılmışlık kavramlarını sorgulayarak ölümün kendisi için sıradan bir süreç ve aynı zamanda yazgı olduğu fikrini pekiştirmeye çabalar. Palome aslında üzerinde durulması gereken bir karakter. Palome sürekli olarak evde saklanmaya çalışır. Saklanmak onun için nefes almaktır. Müdahaleci aile yaşantısının karmaşasında evde saklanmak için yeri kalmadığında hayatı onu Reneé'ye sürükler. 

   Aynı apartmanda kapıcı olan ama tek mahareti bu olmayan Reneé 16 yıldır dul olan edebiyat kurdu, içe dönük, asosyal, benlik algısı düşük bir karakterdir. Aslında o da toplumdan, apartmandaki çok zengin insanlardan, kendisinden ve yaşayabileceği bütün hayat işaret ve işaretçilerinden kaçmak için evinin içindeki gizli kütüphanesine sığınmaktadır. Saklanmak için evinden başka yeri olmayan bir diğer karakter ise Kakuro Ozu'dur. Apartmandaki çok zengin kişilerden biri olarak bu saklanbaç oyunundan o da yıpranmıştır ve bir gün Reneé'yi görünce sanki hem ebelemiş hem de ebelenmişçesine Tolstoy, Dostoyevski uzantısı düşler kurarak ona yakınlaşmaya çalışır. Bir anlamda Reneé'yi saklandığı yerde keşfeder. Kakuro da devasa malikanesinde tek başına yaşayan ve saklananlardandır. 

   Tam da bu anlamda bakıldığında film üç kişinin birbirini gizlendikleri deliklerde fark etme sürecini anlatır. Baştan söylemiştim ya basit, sade ama duygusu yoğun.

Yönetmenin İzlediğim Filmleri:
Yaşamaya Değer, 2009

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

BÜYÜK ‘BALIK’ KÜÇÜK ‘BALIĞI’ YUTAR - Ali Rıza DÜRÜ

BALIK(2013) – DERVİŞ ZAİM Ali Rıza DÜRÜ Derviş Zaim’in Devir(2012) filmiyle başladığı üçlemenin ikinci filmi Balık filmi izleyiciyle bir süre önce buluştu. Üçlemenin son filmi olan Kıtmir’in ise yapım hazırlıkları devam ediyor. Türkiye sinemasının autor yönetmenlerinden olan Zaim her zaman kendi anlayışına has sinematografisiyle farkını ortaya koyuyor. İlk çektiği film olan Tabutta Rövaşata(1996) filminden bu yana beğeni kazanarak devam eden Zaim her zaman insanı ve doğayı merkeze almaya özen gösteriyor. Devir filmiyle ilgili daha önceden detaylı bir yazı kaleme almıştım. Doğanın kendi içindeki döngüsü, hayvanlar ve insanların yaşantıları ve bu yaşantılara insan eliyle yapılan müdahalelerin sonuçlarına ilişkin bir film olarak dikkat çeken film pek ses getirmemişti ama içinde tartışılacak oldukça önemli başlıklar vardı. Zaim sinemasının içinde türü itibariyle belgesele yakın olduğu için ayrı bir yerde duran Devir kimisini memnun etmiş kimi izleyiciyi de hayal kırıklığın

DUVARA KARŞI, FATİH AKIN, 2005

EMEK EREZ Duvara Karşı: Kimlik, Göç ve Kadın Giriş                         Fatih Akın’ın ustalık dönemi eseri olarak tanımlanan 2004 yapımı “Duvara Karşı” filmi Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailelerin çocuklarının yaşadıkları kimlik bunalımını yansıtan bir filmdir. Yapım, daha önceki dönemlerde yapılan göçmen filmlerinin aksine “marjinal” olarak adlandırabileceğimiz karakterler üzerinden göçmen kimliğinin melezleşmesine ve yaşanan gerilimli çelişkiye işaret ediyor. Film,  Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailenin psikolojik sorunları olan kızı Sibel’in hem ailesiyle yaşadığı kuşak çatışmasından kurtulmak hem de kendi bireysel özgürlüğüne kavuşmak amacıyla, rehabilitasyon merkezinde karşılaştığı Cahit’le yaptığı kurgusal bir evlilikle başlıyor. Eşinin ölümünden sonra yaşamayı bırakmış, bütün kimliklerini ‘reddeden’ Cahit ile Sibel’in evlilik oyunu zaman içinde aşka dönüşüyor ve bu dönüşüm Cahit’in Sibel’i kıskanması sonucunda işlediği cinayetle daha da karışık bir

Birkaç Psikodrama Filmi

http://www.e-hayalet.net/  sitesinden alıntılanmıştır. 1. Mavi Kadife Kategori:  Psikodrama Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) babasının neredeyse ölümcül bir felç geçirmesinden sonra kolejden evine döner. Hastaneden evine doğru yol aldığı sırada boş bir arazide içinde kesik bir kulak bulunan kâğıt bir çanta bulur. 10.0 ( 1 ) 2. Tiksinti Kategori:  Psikodrama Bir güzellik salonunda çalışan Carole, oldukça içine kapanık genç bir kadındır. Bastırılmış cinselliğin çoğu zaman erkek düşmanlığı ve cinsiyetsizlik noktasına vardığı Carole'da ciddi iletişim sorunları mevcuttur. 10.0 ( 1 ) 3. İhtiras Tramvayı Kategori:  Psikodrama Tennessee Williams'ın oyunundan uyarlanan film, Brando dışındaki üç oyuncuya Oscar kazandırmış, 7 dalda da bu ödüle aday olmuştu. 10.0 ( 1 ) 4. Taksi Şoförü Kategori:  Psikodrama Taksi şöförü olarak çalışmakta olan Travis yaşadığı sıkıntılardan iyice bunalmış ve