Ana içeriğe atla

NEDEN TARKOVSKİ OLAMIYORUM - Ali Rıza DÜRÜ


Ali Rıza DÜRÜ



      Biraz geç izlemiş olduğum ama yayınlandığı günden beri aklımın seyir defterinde not etmiş olduğum film üzerine bir kaç şey söylemekte yarar var. 

    Filmin seçtiği Bahadır karakterinin sosyal ve kültürel kodlarının incelenmesi çok önemli görünüyor. Bahadır, göçle İstanbul'a gelmiş, üniversite okumuş, inşaat işiyle uğraşan babasından ve ev hanımı annesinden zihinsel olarak kopmuş ve toplumsal normların dönüştüğü 90lardan sonra yeni kuşağın içinde boğulduğu çatışmaların tam ortasına düşmüştür. Abisi de kendisi gibi sanatla ilgidir, yok olmaya yüz tutan Haydar Paşa Tren Garı'nın fotoğraflarını çekerek hayata tutunmaya çalışır.  Abisinin Haydar Paşa'ya olan tutunma biçimi aslında onların yaşam içindeki pozisyonuna dair çok şey anlatmaktadır. Haydarpaşa Garı'nın bir devri temsil etmesi ve şimdi onun toplumsal bellekteki simgesinin bir dönüşüm sürecinden geçmesi aslında Bahadır ve abisinin Türkiye sosyal, kültürel dönüşümü içindeki konumlanışına dair bir atıftır. Köyden göç etmiş, eğitimsiz ama hayata dört elle tutunan ve bildiği tek var olma biçimi inşaat olan sosyolojik bir çukurun içinde Bahadır Rus sinemasının ünlü yönetmeni Andrei Tarkovski'nin izinden gitmek istemektedir. Burada karşısına çıkan engeller birkaç boyutludur. Her engel onda çözülmesi gereken yeni bir çatışmayı doğurur.

      Bahadır'ın ilk ve en temel çatışması içine doğduğu toplumdur. Varoluşunun sınırsızlığının belirleyici sınırlarını yaratan kültürü, sosyoekonomik seviyesi, bunun mikro göstergesi olan ailesinin gerçekliği, ailesinin tutumları ve hayalleri ile Bahadır'ın özne olabildiği kadar varoluşunu taşımak istediği kapasitesinin en uyumsuz, sert, zedeleyici ve baş edilmesi kolay olmayan gerçekliğidir. Taşradan geldiğini gördüğümüz aile, mütevazi bir varlık içinde hayatlarını sürdürürken, bir taraftan da babanın inşaata olan yatırımını görürüz. Çünkü üretimin tek göstereni olarak İstanbul'un halen devam etmekte olan bu trendi köyden kente göçle gelen yoksulların metropollerle olan boks ringinde kendi köşelerine çekilip nefes alabildikleri, gücünü toparlayıp tekrar ringin ortasında kent gerçekliği ve acımasızlığıyla vücudundaki son damla yaşam sevinci kalıncaya dek dövülecekleri çarkın içindeki tek nefes boşluğudur mülk sahibi olmak. Babanın inşaata tıpkı bir çimento gibi tutunması, orada her şeye rağmen yükselen bir yapı inşa etme çabası bundandır. İlk bakışta Bahadır ve abisinin, bu gerçekliğin çimento harcıyla büyüyüp bu günlere gelmiş olmalarına rağmen üniversite ve gençliğin etkisiyle şehir hayatına adaptasyonları ve kendilerini bu gerçeklik içinde konumlandırışları babadan tamamen farklı gibi görünür, fakat ikisi de tıpkı babalarının inşaatı bitiremeyişi, işçi tutacak parası olmadığı için tek başına çırpınması gibi sinema ve fotoğraf dünyasında tek başlarına yapmaya çalıştıkları işleri bir türlü bitiremezler. Bahadır, korkarak da olsa babasına benzemeye başlayan hayatından canı daha da acıyarak kaçmaya, çırpınmaya çabalar. 

        Bahadır'ın bir diğer çatışması içsel kaynaklı olanlardır. Filmin açılış sekansında Tarkovski'nin filminden sahnenin rüya olarak takiben uyanan Bahadır'ın karşısında Tarkovski'nin posterinin üzerinde yazan "İlkelerine bir kez ihanet eden insan hayatla olan saf ilişkisini yitirir" sözü aslında film boyunca Bahadır'ın  temel çatışmalarından birini oluşturur. Düşük bütçeli, türlü yetersizlikler içinde film çekmeye çalışan Bahadır sürekli çok para kazanabileceği, fon bulabileceği, yapımcıların isteklerine uyarsa yükselebileceği gerçekliğiyle kendi ilkeleri ve hayal ettiği sanatı arasında sıkışır. Ev arkadaşlarının yarı politik tutumları, sevgilisinin beklentileri, TV yapımcılarının absürd projeleri, anne ve babasının sanata olan olumsuz yaklaşımları içinde içinde ilkelerinin gerçekte uygulanabilirliğindeki zorluklara çarpıp durur. 

       Varoluşun gerçekliği üzerine bu ülkenin koşullarına çok uygun bir filmdir "Neden Tarkovski Olamıyorum." 







Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DUVARA KARŞI, FATİH AKIN, 2005

EMEK EREZ Duvara Karşı: Kimlik, Göç ve Kadın Giriş                         Fatih Akın’ın ustalık dönemi eseri olarak tanımlanan 2004 yapımı “Duvara Karşı” filmi Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailelerin çocuklarının yaşadıkları kimlik bunalımını yansıtan bir filmdir. Yapım, daha önceki dönemlerde yapılan göçmen filmlerinin aksine “marjinal” olarak adlandırabileceğimiz karakterler üzerinden göçmen kimliğinin melezleşmesine ve yaşanan gerilimli çelişkiye işaret ediyor. Film,  Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailenin psikolojik sorunları olan kızı Sibel’in hem ailesiyle yaşadığı kuşak çatışmasından kurtulmak hem de kendi bireysel özgürlüğüne kavuşmak amacıyla, rehabilitasyon merkezinde karşılaştığı Cahit’le yaptığı kurgusal bir evlilikle başlıyor. Eşinin ölümünden sonra yaşamayı bırakmış, bütün kimliklerini ‘reddeden’ Cahit ile Sibel’in evlilik oyunu zaman içinde aşka dönüşüyor ve bu dönüşüm Cahit’in Sibel’i kıskanması sonucunda işlediği cinayetle daha da karışık bir

Birkaç Psikodrama Filmi

http://www.e-hayalet.net/  sitesinden alıntılanmıştır. 1. Mavi Kadife Kategori:  Psikodrama Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) babasının neredeyse ölümcül bir felç geçirmesinden sonra kolejden evine döner. Hastaneden evine doğru yol aldığı sırada boş bir arazide içinde kesik bir kulak bulunan kâğıt bir çanta bulur. 10.0 ( 1 ) 2. Tiksinti Kategori:  Psikodrama Bir güzellik salonunda çalışan Carole, oldukça içine kapanık genç bir kadındır. Bastırılmış cinselliğin çoğu zaman erkek düşmanlığı ve cinsiyetsizlik noktasına vardığı Carole'da ciddi iletişim sorunları mevcuttur. 10.0 ( 1 ) 3. İhtiras Tramvayı Kategori:  Psikodrama Tennessee Williams'ın oyunundan uyarlanan film, Brando dışındaki üç oyuncuya Oscar kazandırmış, 7 dalda da bu ödüle aday olmuştu. 10.0 ( 1 ) 4. Taksi Şoförü Kategori:  Psikodrama Taksi şöförü olarak çalışmakta olan Travis yaşadığı sıkıntılardan iyice bunalmış ve

BÜYÜK ‘BALIK’ KÜÇÜK ‘BALIĞI’ YUTAR - Ali Rıza DÜRÜ

BALIK(2013) – DERVİŞ ZAİM Ali Rıza DÜRÜ Derviş Zaim’in Devir(2012) filmiyle başladığı üçlemenin ikinci filmi Balık filmi izleyiciyle bir süre önce buluştu. Üçlemenin son filmi olan Kıtmir’in ise yapım hazırlıkları devam ediyor. Türkiye sinemasının autor yönetmenlerinden olan Zaim her zaman kendi anlayışına has sinematografisiyle farkını ortaya koyuyor. İlk çektiği film olan Tabutta Rövaşata(1996) filminden bu yana beğeni kazanarak devam eden Zaim her zaman insanı ve doğayı merkeze almaya özen gösteriyor. Devir filmiyle ilgili daha önceden detaylı bir yazı kaleme almıştım. Doğanın kendi içindeki döngüsü, hayvanlar ve insanların yaşantıları ve bu yaşantılara insan eliyle yapılan müdahalelerin sonuçlarına ilişkin bir film olarak dikkat çeken film pek ses getirmemişti ama içinde tartışılacak oldukça önemli başlıklar vardı. Zaim sinemasının içinde türü itibariyle belgesele yakın olduğu için ayrı bir yerde duran Devir kimisini memnun etmiş kimi izleyiciyi de hayal kırıklığın