Ana içeriğe atla

GEÇMİŞ: MATRUŞKA MİSALİ - Ali Rıza Duru





Elly Hakkında'dan sonra  Bir Ayrılık filmiyle dünyaca tanınan bir yönetmen olan Farhadi üçüncü filmiyle yine çok merak uyandırdı. Türkiye'de ilk defa Filmekimi 2013'te gösterime girdiğinde filmin biletleri hemen tükenmiş ve yer bulamamıştım. Belki boş koltuk bulunur diye düşünerek sinemaların önünde uzun kuyruklar oluşturan sinemaseverlerin de umudu boşa çıkmış ve bir çok kişi filmi izleyememişti. BaşkaSinema bu işe el koydu ve filmi Ocak ayı programına dahil etti. Bu sayede izleyiciler filmi kaçırma telaşı olmadan rahatlıkla izleme şansı bulabildiler. 

Geçmiş, katmanlı bir olay örgüsüyle geçmişin yaşantılarını perde perde gün yüzüne çıkarıyor. İlk bakışta boşanma evraklarını imzalamak için gelen eski kocanın duygularına girecek gibi görünse de sahneler ilerledikçe altından bir sürü şey çıkmaya başlıyor. Üçüncü evliliğini yapmaya hazırlanan Marie çocuklarıyla bir çatışma içindedir. Özellikle de büyük kızı Lucie ile. Lucie ergenlik yaşında olduğu için anlam bunalımına düşmüş, isyan yüklü ve annesinin yapacağı yeni evlilik konusunda kendince çözüm arayan bir genç kızdır. Bu evliliğe  engel olmak için annesinin yeni evleneceği Samir'in karısına mesaj yazışmalarının bir kopyasını gönderir. Bunun üzerine Samir'in eşi intihar girişiminde bulunur ve komaya girer, hastanede yoğun bakım servisinde yatmaktadır. Suçluluk duygusuyla baş etmeye çalışan Lucie hayattan iyice kopma noktasına gelmiştir. Ahmad'ın gelişiyle birlikte bu olay örgüsü perde perde açılmaya ve sis bulutu dağılmaya başlar. Yönetmen olay örgüsünü o kadar sarmal hale getirmiştir ki öğrendiğimiz her yeni bilgide ikna olmamıza rağmen o bilgiyi de yanlışlayacak yeni bir bilgi ortaya çıkarır ve her seferinde izleyiciyi şaşırtmayı başarır. 

Filmde genel anlamda kadınların durduğu yer ve aldığı pozisyonda biraz sıkıntı var gibi hissettim. Kadınlar sürekli gizlice iş çeviren karakterler olarak yansıyor ve erkekler bunun kurbanı olan masum tipler olarak varlık buluyor. Yine erkeklerin daha çok sorun çözücü ve kadınların da sorun yaratan bir pozisyonu göze çarpıyor. Bu rahatsız edici bir yaklaşım olarak dikkat çekiyor. 

Oyunculukların çok başarılı ve doğal görünümü sayesinde film hiç rahatsızlık vermeden ilerlese de filmin alt metnini çok zengin bulmadım. Geçmiş her zaman sırlarla doludur ve geçmişin kapağı açıldığında herkesin şaşıracağı bilgiler ortaya çıkar. 

Farhadi'nin ülkesinin dışında çektiği ilk film olma özelliği de taşıyor Geçmiş, Fransa'da çekilmiş. Bu da filmin zeminine fazla bir şey eklememiş. Yine de yönetmenin film dilini sevenler için güzel izlenecek bir film olduğunu belirterek yazıyı sonlandırayım.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

DUVARA KARŞI, FATİH AKIN, 2005

EMEK EREZ Duvara Karşı: Kimlik, Göç ve Kadın Giriş                         Fatih Akın’ın ustalık dönemi eseri olarak tanımlanan 2004 yapımı “Duvara Karşı” filmi Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailelerin çocuklarının yaşadıkları kimlik bunalımını yansıtan bir filmdir. Yapım, daha önceki dönemlerde yapılan göçmen filmlerinin aksine “marjinal” olarak adlandırabileceğimiz karakterler üzerinden göçmen kimliğinin melezleşmesine ve yaşanan gerilimli çelişkiye işaret ediyor. Film,  Almanya’ya göç etmiş birinci kuşak ailenin psikolojik sorunları olan kızı Sibel’in hem ailesiyle yaşadığı kuşak çatışmasından kurtulmak hem de kendi bireysel özgürlüğüne kavuşmak amacıyla, rehabilitasyon merkezinde karşılaştığı Cahit’le yaptığı kurgusal bir evlilikle başlıyor. Eşinin ölümünden sonra yaşamayı bırakmış, bütün kimliklerini ‘reddeden’ Cahit ile Sibel’in evlilik oyunu ...

Birkaç Psikodrama Filmi

http://www.e-hayalet.net/  sitesinden alıntılanmıştır. 1. Mavi Kadife Kategori:  Psikodrama Jeffrey Beaumont (Kyle MacLachlan) babasının neredeyse ölümcül bir felç geçirmesinden sonra kolejden evine döner. Hastaneden evine doğru yol aldığı sırada boş bir arazide içinde kesik bir kulak bulunan kâğıt bir çanta bulur. 10.0 ( 1 ) 2. Tiksinti Kategori:  Psikodrama Bir güzellik salonunda çalışan Carole, oldukça içine kapanık genç bir kadındır. Bastırılmış cinselliğin çoğu zaman erkek düşmanlığı ve cinsiyetsizlik noktasına vardığı Carole'da ciddi iletişim sorunları mevcuttur. 10.0 ( 1 ) 3. İhtiras Tramvayı Kategori:  Psikodrama Tennessee Williams'ın oyunundan uyarlanan film, Brando dışındaki üç oyuncuya Oscar kazandırmış, 7 dalda da bu ödüle aday olmuştu. 10.0 ( 1 ) 4. Taksi Şoförü Kategori:  Psikodrama Taksi şöförü olarak çalışmakta olan Travis yaşadığı sıkın...

YAZGI, ZEKİ DEMİRKUBUZ, 2001

EMEK EREZ Yazgı: Nihilizm ve Musa  : Yazgı, nihilizm ve de Musa, başlığımızdan da anlaşılacağı üzere yazının konusunu  ZekiDemirkubuz ’un  Yazgı  filmi ve filmin baş karakteri  Musa  (Serdar Orçin) ile ilgilidir. Genel olarak bir film eleştirisi olmasının ötesinde bu yazıda,  Musa  karakteri onun tüm ahlâk normlarını yıkan, seyircide nefretle karışık bir sempati uyandıran karakteri üzerinde bir çözümleme yapmak amaçlanmaktadır.  Musa  neyi temsil etmektedir? modern bireyin toplumsal kuralları gözetmeden var olması mümkün müdür?. Beklenmedik tavır ve davranışlar toplumca nasıl algılanır? Bu sorular çerçevesinde hiçlik duygusu, bu duyguyu hisseden bireyin toplumsallık içinde varoluş çabası yazının asıl meselesini oluşturmaktadır. Nihilizm sözcüğü kökenine bakıldığında acıyı, çatışmayı ve antagonizmayı kabul edememe halini anlatır. Acısız bir yaşam arayışı, dünyayı olduğu gibi kabul etmemekle aynı kapıya çıkar çünkü acı, ...